Tytus Brzozowski. Surrealistyczna Warszawa
Plac Zbawiciela. 2015|75x110cm Jeden z placów promienistych warszawskiej osi Stanisławowskiej. Miejsce o wyjątkowej atmosferze, zupełnie magiczne. Aleje Jerozolimskie. 2015|75x52cm. Najbardziej spektakularna pierzeja warszawskich kamienic. Zamiast dwujezdniowej, wielopasmowej drogi szybkiego ruchu, nieprzeciętej przejściami dla pieszych na długości 1,5 km, praca przedstawia pełen zieleni park. (Tytus Brzozowski)
Tytus Brzozowski
9 października o godzinie 19:00 odbędzie się wernisaż prac Tytusa Brzozowskiego w PROM Kultury Saska Kępa (ul. Brukselska 23, 03-973 Warszawa).
W programie wernisażu multimedialna opowieść o warszawskich wątkach w pracach artysty, podczas, której autor zaprezentuje nie tylko swoje prace, ale również zdjęcia, szkice i wszystko co sprawia, że Warszawa jest tak inspirująca.
Na akwareli
Smolna. 2014|75x50cm
Zimowe dachy Śródmieścia Południowego. Na pierwszym planie elegancka zabudowa ulicy Smolnej, dalej charakterystyczne budynki z ulic Foksal, Nowy Świat i Chmielnej. Perspektywę zamyka panorama warszawskich wieżowców.
Tytus Brzozowski
Tytus Brzozowski - architekt i akwarelista. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Studiował i praktykował w Finlandii, gdzie poszukiwał surowego nordyckiego wzornictwa i sztuki.
Opowiada o mieście swoich marzeń - pełnym zdobnych kamienic, wąskich ulic i strzelistych wież. Posługując się elementami architektury i krajobrazu charakterystycznymi dla lokalności Warszawy, tworzy nowe światy, które mimo swej baśniowości ciągle są tutejsze. Szuka nawarstwień historii, zestawia budynki z różnych miejsc i czasów. W pracach Tytusa Brzozowskiego znajdziemy intrygujące, surrealistyczne elementy, poukrywane wątki i zdarzenia.
Na akwareli
Sanktuarium. 2015|75x50cm.
Dwa światy. W głównej roli występuje Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej.
Tytus Brzozowski
Tytus Brzozowski jest wielbicielem miasta, który w swoim malarstwie szuka lokalności i tradycji Warszawy. W jego pracach można odszukać dziesiątki małych wątków i historii, latające fortepiany, wielkie refleksyjne czajniki, porozrzucane w zaskakujących miejscach kostki do gry. Te trochę dziwne, trochę zaskakujące zjawiska świetnie oddają lekko chaotyczny klimat naszych ulic. W swoich pracach Tytus Brzozowski często tworzy nowe miejsca za pomocą warszawskich budynków z różnych fragmentów miasta i momentów historii.
Na akwareli
Starówka 03, 05. 2015|75x52cm.
Charakterystyczna mozaika staromiejskich dachów pełnych lukarn, okien i kominów.
W gęstej tkance średniowiecznego układu urbanistycznego dumnie stoją najważniejsze dominanty - kościół św. Marcina, Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej i Archikatedra Warszawska.
Tytus Brzozowski
W jego pracach poświęconych przeważnie Śródmieściu, można odszukać dziesiątki małych wątków i historyjek, mrowie postaci, gry z perspektywą. Pędzące czerwone tramwaje są tu wykorzystane jako historyczny łącznik - symbol warszawskiej tradycji. Dużą rolę odgrywają surrealistyczne elementy - latające fortepiany, wielkie refleksyjne czajniki, porozrzucane w zaskakujących miejscach kostki do gry. Te trochę dziwne, trochę zaskakujące zjawiska świetnie oddają lekko chaotyczny klimat naszych ulic.
Na akwareli
Archikatedra 1837-1903. 2015|75x50cm.
Jeden z przystanków na trasie częstych przeobrażeń warszawskiej Archikatedry. Tu w swej neogotyckiej wersji, przed zmianami z 1903r.
Tytus Brzozowski
W akwarelach Tytusa Brzozowskiego można odnaleźć pewien scenariusz opowieści o Warszawie. Wcześniejsze prace pokazują znakomite fragmenty śródmieścia z zaskakującymi surrealistycznymi akcentami. Pokazane są tu ważne place: Unii Lubelskiej i Zbawiciela.
W kolejnych akwarelach pojawiają się nawiązania do historii. Na współczesnym Placu Trzech Krzyży z majaczącą na trzecim planie palmą z ronda de Gaulle'a, widzimy kościół św. Aleksandra sprzed wojny - wielki, monumentalny - prawdziwą dominantę dużego placu.
Na akwareli
Marzenie o warszawskim narożniku. 2013|75x50cm.
Nostalgia za placami promienistymi, XIX-wieczną zabudową, wysokimi ulicami, wielkimi witrynami.
Trzy warszawskie budynki zestawione w nowym układzie. Foksal 11, Aleje Jerozolimskie 47 oraz nieistniejąca już kamienica z narożnika ulic Nowowiejskiej i Śniadeckich.
Tytus Brzozowski
Kolejnym etapem opowieści Tytusa Brzozowskiego są prace pokazujące budynki z różnych części miasta i momentów historii tworzące nowe miejsca. Praca "Marzenie o warszawskim narożniku" pokazuje dwie zupełnie nowe, spektakularne XIX wieczne ulice utworzone z warszawskich kamienic z Alej Jerozolimskich, ulicy Foksal i Placu Politechniki.
Na akwareli
Plac Zbawiciela. 2015|75x110cm
Jeden z placów promienistych warszawskiej osi Stanisławowskiej. Miejsce o wyjątkowej atmosferze, zupełnie magiczne.
Tytus Brzozowski
Najdalej posuniętym przetworzeniem miejskiego charakteru Warszawy są akwarele, w których Tytus Brzozowski wybiera tylko pewne cechy lokalnego budownictwa i atmosfery, by stworzyć zupełnie nowe miejsca, które jednak ciągle zachowują atmosferę i klimat Warszawy. Zabiegi takie można odnaleźć np. w pracach "Dachy", czy w inspirowanej piętrzącą zabudową starówki "Brzozowej".
Na akwareli
Francuska - Lipska - Berezyńska. 2015|90x63cm.
Gęsta zabudowa Saskiej Kępy otoczona wszechobecnym starodrzewem. Między domami, za furtkami i żywopłotami dzieją się niespotykane rzeczy.
Tytus Brzozowski
Więcej o artyście na:
www.facebook.com/tytus.brzozowski
i
Na akwareli
Starówka 03, 05. 2015|75x52cm.
Charakterystyczna mozaika staromiejskich dachów pełnych lukarn, okien i kominów.
W gęstej tkance średniowiecznego układu urbanistycznego dumnie stoją najważniejsze dominanty - kościół św. Marcina, Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej i Archikatedra Warszawska.
Tytus Brzozowski
Na akwareli
Miasta - łąki. 2013|75x50cm
Budynki inspirowane warszawskimi kamienicami: Towarzystwem Ubezpieczeń Rosja z ul. Marszałkowskiej, kamienicą przy ul. Nowy Świat 2 przy placu Trzech Krzyży. Na pytanie, jak wchodzi się do budynków, nie padła jeszcze jasna odpowiedź.
Tytus Brzozowski
Rozświetlone wieczorne Śródmieście widziane znad Muranowa. Na pierwszym planie świetliki socrealistycznych budynków z kwartału ulic Nowolipki, Zamenhofa, Dzielnej oraz Karmelickiej.
Tytus Brzozowski
Aleje Jerozolimskie. 2015|75x52cm.
Najbardziej spektakularna pierzeja warszawskich kamienic.
Zamiast dwujezdniowej, wielopasmowej drogi szybkiego ruchu, nieprzeciętej przejściami dla pieszych na długości 1,5 km, praca przedstawia pełen zieleni park.