Simply The Breast – nawiązanie do historii kobiecego buntu

Mimo lekkiego i żartobliwego charakteru nazwy, projektowi przyświeca bardzo poważny cel: wsparcie walki o prawa kobiet. To właśnie dlatego premierową datę można uznać za wyjątkową - polskie dziewiarstwo, głosem Many Mornings, po raz kolejny włącza się do walki o prawa kobiet w Polsce. Czujemy nie tylko potrzebę zabrania głosu, ale i siłę pochodzącą z doświadczeń kobiet przemysłu włókienniczego, które już prawie 50 lat temu, w roku 1971, wyszły na ulice, aby wyrazić swój bunt.

Społeczna rzeczywistość dookoła dotyka także pracownice i pracowników firmy, a zwykłe zasady rynkowej gry są zbyt wąskie, by pomieścić ambicje marki do wypowiedzenia się w sprawach ważnych. W działaniu warto kierować się trafnym rozpoznaniem własnych możliwości oraz uważną obserwacją otoczenia społecznego. Dlatego Many Mornings uznało, że najlepiej wypowie się robiąc to, co umie robić najlepiej, czyli po prostu produkując piękne skarpetki z wyraźnym przekazem podkreślającym piękno kobiecej siły i odwagi oraz przeznaczając cały zysk z ich sprzedaży na Ogólnopolski Strajk Kobiet i Aborcyjny Dream Team - organizacje, których kompetencje doskonale spełniają się w działaniu na rzecz pożytku publicznego.

O produktach Many Mornings

Charakterystyka produktów Many Mornings w każdym projekcie jest niestandardowa. Autorski pomysł na wzornicze realizacje kryje się w zgrabnym sformułowaniu: skarpetki nie do pary. Zespół projektowy koloruje stopy na całym świecie za pomocą produktów, w których motyw na lewej skarpetce różni się od tego na prawej. Już sam fundament designu jest więc afirmacją różnorodności, spontaniczności - pewnego niedopasowania.

Tak też jest z Simply The Breast, w którym jedna część projektu przedstawia kobiece piersi, a druga - kobiece nagie ciała o różnych (szczupłych i obfitych) kształtach. Myślą inicjującą proces twórczy była tu idea body positive: wyzwanie, by czuć się dobrze z własnym ciałem w każdych okolicznościach. Projektantka Many Mornings zaproponowała wzór oparty na charakterystycznej ilustracji, który przeciwstawia się wulgarnemu erotyzmowi.

Symboliczna data premiery

Przy wyborze daty premiery produktu nie bez znaczenia był także fakt, że październik od wielu lat należy do kobiet jako miesiąc poświęcony nagłośnieniu profilaktyki onkologicznej. Poza tym w 2020 roku, właśnie na przełomie września i października, odbył się Kongres Kobiet, który od wielu lat jest ważnym wydarzeniem formującym zbiorowe postulaty kobiet w życiu społecznym i politycznym. Gdy dodać do tego urodziny Fundacji Feminoteka - również wspierane przez Many Mornings podczas aukcji - mamy pełne tło opisywanego dziewiarskiego przełomu. Oto Many Mornings projektuje wzór z silnym akcentem na wspaniałą siłę kobiecości. Dziewiarki z Aleksandrowa Łódzkiego za pomocą kolorowej przędzy niemo skandują: g i r l   p o w e r!

Tło społeczne

W ostatnich tygodniach października 2020 r. Trybunał Konstytucyjny ogłosił szczególnie ofensywne orzeczenie, w praktyce zawieszające tzw. kompromis aborcyjny, uświęcony w polskiej przestrzeni publicznej od czasów konkordatu. Obudziło to sprzeciw w wielu domach; pojawiła się cała paleta uczuć i emocji: niedowierzanie, strach, bunt, rozgoryczenie; słychać było kruszoną ludzką godność i kobiecą wolność wyboru. Z czasem sytuacja nabierała dynamiki. Pomiędzy wszystkimi ogłuszonymi niespodziewanym ciosem znajdowały się także pracownice i pracownicy Many Mornings, dlatego jako firma postanowiliśmy wydać jedyny rodzaj krzyku, jaki był w zasięgu naszych możliwości i stanowił dla nas wszystkich naturalny odruch - dofinansować Ogólnopolski Strajk Kobiet i Aborcyjny Dream Team. Zapadła decyzja, by cały zysk ze sprzedaży detalicznej uzyskany w październiku i w listopadzie przeznaczyć na rzecz tych organizacji.

Biznes zaangażowany - dlaczego nie mogliśmy milczeć

Wydaje się, że firmy, których działanie ex definitione zogniskowane jest wokół celów biznesowych słyną z ostrożności. Zarządy nie chcą zrazić licznych konsumentów, a angaż polityczny wygląda na niebezpieczne narzędzie w niedoświadczonych rękach. Czasem jednak po prostu trzeba pójść za głosem serca - zgodnie z naiwną, ale sprawdzoną zasadą, że dobro wraca. Tak stało się też tym razem. Entuzjastyczne głosy odbiorców Many Mornings były w przytłaczającej przewadze. W samych tylko kilku ostatnich dniach października wspólnie przekazaliśmy 20 657,92 zł na rzecz Ogólnopolskiego Strajku Kobiet. W połowie listopada kwota uzbierana na wsparcie OSK i Aborcyjnego Dream Teamu sięgnęła już znacznie powyżej 50 tys. zł - a to jeszcze nie koniec zaangażowania ze strony społeczności Many Mornings. W końcu do odbiorców trafiły już setki skarpetek Simply The Breast, a kolejne setki codziennie wyjeżdżają z zakładu produkcyjnego w Aleksandrowie Łódzkim.

Społeczne zaangażowanie pod hasłem Share a Pair!

Many Mornings od początku istnienia prowadzi autorski program CSR-owy, który rozpoczął się od działań wpisujących się w jego nazwę - Share a Pair. Po niedługim czasie od rozpoczęcia działalności dobroczynnej wysłaliśmy do potrzebujących (osób w kryzysie bezdomności, ale także dzieci) ponad 100 tys. par skarpetek Dziś w ramach Share a Pair! mieszczą się rozmaite współprace podejmowane w trosce o równość społeczną, dobrostan zwierząt i ekologię. Od 2017 r. 5% przychodu firma przeznacza na szeroko rozumiane cele społeczne. W 2020 długo szukaliśmy organizacji, która pewnym głosem wyrazi współczesną myśl feministyczną - i którą będziemy mogli wesprzeć na drodze do bardziej kolorowego społeczeństwa. Jednak w końcu - to ona odnalazła nas.